The Ties that Bind Canada / Des liens qui unissent notre pays

CPR rotary snowplow
Chasse-neige rotatif du CFCP

Since the first rail lines were built, Canada’s harsh winter conditions have impacted railways and the services they provide. Communities and industries relying heavily on the railways for communications and for the transportation of passengers and goods, faced serious problems if rail lines were closed by heavy snowfalls or avalanches. The rotary snowplow, designed by J.W. Elliott in 1869, offered a new way of keeping rail lines clear. The plow featured a rotating fan that chewed into the snow directly ahead on a track, and then pushed the snow to the sides. Improvements and testing by Orange Jull and the Leslie Brothers (Edward and Sam) in 1884 garnered corporate interest, with the Canadian Pacific Railway (CPR) making its first purchases of the machine in 1888. By 1889, the CPR was using the plows across Canada, and their larger, faster, more powerful iterations would continue to be used well into the 20th century.

De tout temps, les conditions hivernales difficiles au Canada ont eu des répercussions sur les chemins de fer. Certaines collectivités dépendaient des trains pour les communications et le transport des passagers et des marchandises; quand des avalanches ou d’importantes chutes de neige bloquaient les voies, elles étaient confrontées à de graves problèmes. C’est pour remédier à cette situation que J. W. Elliott conçut en 1869 un chasse-neige rotatif, équipé d’un ventilateur qui ramassait la neige sur les rails et la rejetait sur les côtés. En 1884, le modèle original fut amélioré et mis à l’essai par Orange Jull et les frères Edward et Sam Leslie, au point de susciter l’intérêt des entreprises. Le Chemin de fer Canadien Pacifique acquit ses premiers chasse-neige rotatifs en 1888; l’année suivante, il en utilisait partout au Canada. Les versions ultérieures, plus grosses, plus rapides et plus puissantes, furent en usage pendant une bonne partie du 20e siècle.