The Ties that Bind Canada / Des liens qui unissent notre pays

First CPR locomotive to reach Vancouver, BC
Première locomotive du Canadien Pacifique à se rendre à Vancouver (C.-B.)

History was made on July 4, 1886, when the first passenger train from Montreal pulled into Port Moody, British Columbia. It represented the completion of a huge undertaking to connect Canada’s east and west by rail, a promise made to British Columbia to bring it into Confederation. Port Moody was designated the western terminus, the end of the line, and the arrival of the first passenger train was celebrated by many. But the story continued when the Canadian Pacific Railway (CPR) decided to extend the line to the newly named Vancouver. On May 23, 1887, with 150 passengers, Engine no. 374 became the first transcontinental passenger train to roll into Vancouver, which was decorated for Queen Victoria’s Golden Jubilee celebrations on May 24. 

Vancouver would go on to become the major economic centre for the region, and the rail line would continue to move passengers and goods across the country into the present.

Une page d’histoire s’est écrite le 4 juillet 1886 quand le premier train de voyageurs parti de Montréal est arrivé à Port Moody, en Colombie-Britannique. C’était l’achèvement d’un projet colossal visant à relier par chemin de fer l’est et l’ouest du pays, une promesse faite à la Colombie-Britannique pour la convaincre d’entrer dans la Confédération. Port Moody était alors le terminus ouest de la ligne, et l’arrivée de ce premier train de voyageurs y fut célébrée en grande pompe. Mais l’histoire ne s’arrête pas là, puisque le Chemin de fer Canadien Pacifique prolongea les rails jusqu’à la jeune localité de Vancouver. Le 23 mai 1887, la locomotive no 374 devint le premier train de voyageurs transcontinental à rouler jusqu’à Vancouver, avec 150 passagers à son bord. Le convoi était décoré en l’honneur du Jubilé d’or de la Reine Victoria, célébré le jour suivant.

Par la suite, Vancouver devait croître jusqu’à devenir le plus important centre économique de la région. Quant à la ligne ferroviaire, elle transporte encore de nos jours passagers et marchandises d’un océan à l’autre.