The Ties that Bind Canada / Des liens qui unissent notre pays

Snowstorm
Tempête de neige

At the beginning of the 1940s, Saint Catherine Street was the most important commercial street in Montreal. Traffic jams were numerous, particularly during snowstorms. It was common to call upon a tow truck to remove the cars that were blocking streetcars. At the time, the majority of Montrealers were travelling from one end of the city to the other using electric streetcars commonly called “little cars”. 

Appearing on September 22, 1892, this public transport system coincided with the industrialization era and the development of the Metropolis. It was common to see advertising signs on their front. All means were used to keep the economy going. The electric streetcars gave way to buses for good in 1959.

Dès le début des années 1940, la rue Sainte-Catherine est l’artère commerciale la plus importante de Montréal.  Les embouteillages y sont nombreux  notamment lors des tempêtes de neige.  Il est alors fréquent de faire appel à une remorqueuse pour dégager les voitures qui bloquent le passage des tramways.  À l’époque, la majorité des Montréalais se déplacent d’un bout à l’autre de la ville à l’aide des tramways électriques communément appelés les « ptits chars ». 

Apparu le 21 septembre 1892, ce système de transport en commun électrique coïncide avec l’ère de l’industrialisation et le développement de la Métropole.  Il est répandu de voir des panneaux publicitaires orner leur devanture.  Tous les moyens sont bons pour faire rouler l’économie!  Le tramway électrique cède définitivement la place aux autobus en 1959.