The Ties that Bind Canada / Des liens qui unissent notre pays

Passenger flight on Lake Osisko in Rouyn-Noranda
Vol de passagers sur le lac Osisko à Rouyn-Noranda

At the time when watercourses were the only access roads, aviation played an important role in the development of the mining region of Abitibi. It was in Rouyn-Noranda, in 1924, that the first regular air service was established in Canada. Connections between Haileybury, Ontario, and Angliers, Rouyn and Lake Fortune in Quebec were provided by the Laurentide Air Service Company. The plane was used to transport passengers and merchandise; however, it also carried mail and newspapers. This service was appreciated by settlers, as it broke their isolation and brought them closer to people. In the 1930s, there were at least four companies serving clients from Rouyn-Noranda: Canadian Airways, Commercial Airways, Dominion Skyways and General Airways. They were all located on Lake Osisko, which was used as an airport for the sister cities. The plane in the photograph is a Stinson SB-1 Detroiter G-CAGF.

À l’époque où les cours d’eau étaient la seule voie d’accès, l’aviation a joué un rôle important dans le développement de la région minière abitibienne. C’est à Rouyn-Noranda, en 1924, qu’on a établi le premier service aérien régulier au Canada. La liaison entre Haileybury ou Angliers et Rouyn et le lac Fortune était assurée par la compagnie Laurentide Air Service. L’avion servait à transporter les hommes et la marchandise, mais elle permettait également le transport du courrier et des journaux. Ce service était apprécié des pionniers, car ça brisait l’isolement et ça les rapprochait du monde. Dans les années 1930, il y avait au moins quatre compagnies qui desservaient la clientèle rouynorandienne : la Canadian Airways, la Commercial Airways, la Dominion Skyways et la General Airways. Elles étaient toutes situées sur le lac Osisko qui servait d’aéroport pour les villes sœurs. L’avion sur la photographie est un Stinson SB-1 Detroiter G-CAGF.