The Ties that Bind Canada / Des liens qui unissent notre pays

Old Grand Trunk Railway Station
Vieille gare du chemin de fer Grand Trunk

The Grand Trunk Railway (GTR) was one of the best-known and most ambitious railways in Canada prior to Confederation in 1867. By 1860, the railway was completed from Montreal to Sarnia. Like Highway 401 today, it functioned as a major transit route connecting Quebec to the heartland of southern Ontario and the northeastern United States.

The GTR suffered financial difficulties from its early days of operation, and required public subsidies. As a result, it was incorporated into the Canadian National Railways in 1923. At that time, approximately 125 smaller railway companies comprised the Grand Trunk network, and it consisted of almost 13,000 kilometres of track across Canada.

This painting in the Government of Ontario Art Collection, completed by former Ontario Ministry of Transportation employee Moma Markovich, shows the importance of GTR stations as community hubs, centres of communication and gateways for the transportation of Ontario’s natural resources.

Le Chemin de fer du Grand Tronc était l’un des plus célèbres et des plus ambitieux du Canada avant la naissance de la Confédération en 1867. En 1860, il reliait Montréal à Sarnia. Comme l’autoroute 401 de nos jours, il servait de grande voie de transport raccordant le Québec au cœur du Sud de l’Ontario et au Nord-Est des États-Unis.

Le Chemin de fer du Grand Tronc a connu des difficultés financières depuis le début de son exploitation et a nécessité des subventions publiques. Il a, par conséquent, été nationalisé au sein de la Compagnie des chemins de fer nationaux du Canada en 1923. À l’époque, le réseau du Grand Tronc se composait d’environ 125 compagnies de chemin de fer plus petites et de presque 13 000 kilomètres de voies ferrées traversant le Canada d’un bout à l’autre.

Ce tableau de la Collection d’œuvres d’art du gouvernement de l’Ontario, œuvre de l’ancien employé du ministère des Transports de l’Ontario, Moma Markovich, montre l’importance des gares du Grand Tronc qui étaient des plaques tournantes communautaires, des centres de communication et des carrefours du transport des ressources naturelles de l’Ontario.