The Ties that Bind Canada / Des liens qui unissent notre pays

Township plan showing the CPR line entering Moose Jaw
Plan de canton indiquant la ligne du CFCP à l’entrée de Moose Jaw [Saskatchewan]

The location for Moose Jaw, Saskatchewan, was chosen by the Canadian Pacific Railway (CPR), and became a divisional point with freight shed and repair facilities. Another rail link was added in 1893 with the completion of the Soo Line. A branch line of the Grand Trunk Pacific Railway (later the Canadian National Railways) also connected to Moose Jaw, making it a hub of rail traffic in the Canadian west. 

From “Descriptions of the Townships of the North-West Territories Dominion of Canada between the Second and Third Initial Meridians.” Printed by MacLEAN Roger & Co., Wellington Street, Ottawa. 1886. p. 270.

L’emplacement de Moose Jaw a été choisi par le CFCP et est devenu une localité de limite divisionnaire dotée d’un hangar à marchandises et d’ateliers de réparations. L’achèvement de la ligne Soo en 1893 a permis l’ajout d’une autre liaison ferroviaire. Une ligne secondaire de la Grand Trunk Pacific Railway (plus tard les Chemins de fer nationaux du Canada) assurait également une liaison à Moose Jaw, faisant du réseau ferroviaire de l’Ouest canadien une plaque tournante. 

Descriptions of the Townships of the North-West Territories, Dominion of Canada: Between the Second and Third Initial Meridians. Imprimé par MacLean, Roger & Co., rue Wellington, Ottawa, 1886, p. 270