The Ties that Bind Canada / Des liens qui unissent notre pays

Whitbourne Railway Station
La gare de Whitbourne

Train at Whitbourne Railway Station, with a posed group of men, women and children outside the station. Photographer unknown.

The Newfoundland Railway reached Whitbourne in 1883 on its way to Harbour Grace and Carbonear. It was originally named Harbour Grace Junction, and was the point at which the branch line to Harbour Grace intersected with the main railway line.

In 1893, the town became very important in the Newfoundland railway system, as it was chosen as railway headquarters by engineer/contractor, Robert Gillespie Reid. As a result, the town experienced rapid development. Whitbourne boasted a combined hotel, restaurant and railway station, railway offices and car shops, a six-stall roundhouse and a machine shop, required for the construction and maintenance of the railway. By 1897, the Reid machine shop had built three Pullman passenger cars named after the Newfoundland towns of Placentia, Twillingate and Trinity.

R.G. Reid’s headquarters were later moved to St. John’s, which caused Whitbourne to lose much of its importance as a railway town. However, it remained one of the major stops on the main railway line.

Scanned from glass plate negative.

Numérisé à partir de la plaque de verre négatif: Train à la gare de Whitbourne. Groupe posé d'hommes, de femmes et d'enfants en dehors de la station: Photographe inconnu​.

Le chemin de fer de Terre-Neuve a atteint Whitbourne en 1883 sur sa manière à Harbour Grace et Carbonear. À l'origine, elle s'appelait Harbour Grace Jonction et constituait le point d'intersection de la ligne de démarcation de Harbour Grace avec la ligne de chemin de fer principale. 

En 1893, la ville est devenue très importante dans le système ferroviaire de Terre-Neuve comme il a été choisi comme le siège de chemin de fer par l'ingénieur / entrepreneur, Robert Gillespie Reid. En conséquence, la ville a connu un développement rapide.  Whitbourne se vantait d'un hôtel, d'un restaurant et d'une gare combinés, de bureaux de chemin de fer et de magasins de voitures, d'une cabane à six étages et d'un atelier d'usinage nécessaire à la construction et à l'entretien du chemin de fer.  En 1897, l'atelier d'usinage de Reid avait construit trois voitures de tourisme Pullman nommées d'après les villes de Terre-Neuve de Placentia, Twillingate et Trinity.

Le quartier général de R. G. Reid a ensuite été transféré à St. John's, ce qui a fait perdre à Whitbourne une grande partie de son importance en tant que ville ferroviaire. Cependant, il reste encore un des principaux arrêts sur la ligne principale de chemin de fer.